DIAGNOZA I TERAPIA
CENTRALNYCH ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
![]() |
Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD) to zespół objawów, które wynikają z deficytów opracowania informacji akustycznej w ośrodkowej części układu słuchowego, pomimo prawidłowej czułości słuchu (Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-10). Stanowią częstą przyczynę trudności w nauce, zwłaszcza w obszarze czytania i pisania, matematyki oraz nauki języków obcych. Wpływają na zdolność koncentrowania się na informacjach słuchowych i ich zapamiętywanie. |
I. DIAGNOZA obejmuje ocenę:
• czasu reakcji na bodźce słuchowe,
• rozumienia mowy w szumie (test wyrazowy i zdaniowy),
• procesów separacji i integracji bodźców słuchowych oraz podzielności uwagi,
• umiejętności różnicowania wysokości i długości dźwięków oraz krótkotrwałą pamięć słuchową,
• rozdzielczości czasowej układu słuchowego.
Uzyskane wyniki dają podstawę do stwierdzenia ryzyka CAPD.
Ostateczna diagnoza wymaga dalszych badań, wskazanych przez audiologa.
II. AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY NEUROFLOW®
Jest to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z CAPD oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 r.ż., oparty na aktualnych badaniach naukowych. Autorem metody jest dr Andrzej Senderski, otolaryngolog, specjalista audiologii i foniatrii.
Neuroflow ATS® jest aktywną formą treningu, co oznacza, że wymaga od pacjenta koncentracji, myślenia i zapamiętywania. Stopień zadań jest dostosowany do możliwości ćwiczącego i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy pacjent prawidłowo odpowiada, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia.
Neuroflow ATS® zawiera moduły ćwiczeń dostosowane do każdego z profili klinicznych CAPD.
Program ćwiczeń jest dopasowany do kilku poziomów rozwojowych - dla dzieci w wieku przedszkolnym, młodszym szkolnym oraz szkolnym i dla młodzieży.
Trening składa się z trzech etapów, z których każdy trwa ok. 8 tygodni (24 sesje).
Sesje terapeutyczne odbywają się w domu pacjenta pod nadzorem rodzica lub w gabinecie terapeuty. Pacjent ćwiczy
3 razy w tygodniu, w tym raz w weekend. Każda sesja dzienna trwa około 15-20 minut.
Przed rozpoczęciem treningu przeprowadzana jest diagnoza wstępna, umożliwiająca dobór odpowiednich ćwiczeń.
Po każdym etapie wykonywana jest diagnoza kontrolująca postępy w terapii.
Diagnozy prowadzą providerzy, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenie, uprawniające do pracy metodą Neuroflow ATS®.
Neuroflow ATS®jest skierowany do dzieci i młodzieży mających kłopoty z:
• koncentracją i skupianiem się na wykonywanym zadaniu, zwłaszcza gdy wymaga uwagi słuchowej,
• nauką, pisaniem i czytaniem, nauką języków obcych,
• rozumieniem mowy w hałaśliwym/głośnym środowisku, w pomieszczeniach o dużym pogłosie (np. w klasie),
podczas rozmowy telefonicznej,
• rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych,
• prawidłowym rozwojem mowy.
Wskazany do rehabilitacji wyższych funkcji słuchowych w niedosłuchu przewodzeniowym np. w przebiegu przewlekłego wysiękowego zapalenia ucha środkowego.
Neuroflow ATS® może być wprowadzony jako metoda wspomagająca w:
• ADHD, ADD,
• zaburzeniach ze spektrum autyzmu, ZA,
• specyficznych zaburzeniach rozwoju językowego SLI,
• specyficznych trudnościach w nauce LD, dysleksji,
• zaburzeniach SI.
Trening Neuroflow® poprawia zdolności w:
• różnicowaniu dźwięków mowy, a dzięki temu w nauce czytania i pisania, w nauce języków obcych,
• utrzymaniu uwagi na głosie nauczyciela, szczególnie w szumie i hałasie,
• podzielności uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób, gdy należy słuchać nauczyciela
i jednocześnie robić notatki,
• zwiększeniu pojemności pamięci słuchowej, co przekłada się na lepsze zapamiętywanie słuchanych treści,
• rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji i prozodii języka.
Opracowano w oparciu o materiały szkoleniowe apd-medical.
Więcej informacji www.neuroflow.pl
III. Indywidualna Stymulacja Słuchu JIAS jest przeznaczona dla dzieci, młodzieży i dorosłych, u których występują problemy m.in. z :
• uwagą słuchową i koncentracją, zwłaszcza gdy jest dużo bodźców utrudniających rozumienie mowy i wyróżnianie dźwięków
w tle,
• prawidłową pisownią i czytaniem w wyniku zaburzeń przetwarzania słuchowego,
• nadwrażliwością na dźwięki,
• nauką języków obcych,
• szumami usznymi.
Jest metodą wspomagającą w terapii:
• opóźnionego rozwoju mowy,
• niedosłuchu,
• zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD),
• dysleksji,
• ADHD, ADD,
• autyzmu, Zespołu Aspergera.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz na teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD.
Pacjent otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez słuchawki przez 10 minut. Postępy terapii są analizowane co 7-10 tygodni podczas wizyty kontrolnej. Po każdym spotkaniu pacjent otrzymuje nową płytę CD. Program stymulacji trwa około 10 – 18 miesięcy.
Muzyka jest specjalne skomponowana, aby obejmować swoim zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji.
Każdy pacjent otrzymuje indywidualny program, który będzie najlepiej pasował do jego możliwości słuchowych i możliwości do nauki.
Wymagania sprzętowe:
• odtwarzacz płyt CD o minimalnym zakresie częstotliwości od 20Hz – 16000Hz. Jeśli odtwarzacz jest wyposażony
w equalizer, wzmacniacz basów lub dźwięków, to należy ustawić je na poziomie neutralnym.
• słuchawki zewnętrzne, obejmujące całe ucho.
Więcej informacji www.johansen-ias.pl